Porównanie wyszukiwarek pod kątem SEO



Aktualizacja zestawienia – stan na maj 2012r.

Od opublikowania naszego zestawienia minęło już trochę czasu, dlatego też postanowiliśmy przygotować dla Państwa aktualizację mająca na celu dostarczenie bieżących informacji odnośnie pozycjonowania stron w wybranych wyszukiwarkach internetowych. W zestawieniu zaszła mała zmiana a mianowicie wyszukiwarka YAHOO! oraz Bing znajdują się w jednej rubryce, ponieważ korzystają z tego samego silnika i tym samym przedstawiają te same wyniki wyszukiwania.

Gdzie się najłatwiej pozycjonować? Która wyszukiwarka podpowiada najwięcej? Na co zwracać uwagę pracując nad wysokimi pozycjami serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania w najpopularniejszych na świecie wyszukiwarkach: Baidu, Bing, Google i Yandex? Oto, opracowane przez agencję Bluerank, zestawienie najważniejszych czynników SEO i ich wpływu na pozycje stron WWW w organicznych wynikach wyszukiwania w/w wyszukiwarek.


Źródła porównania

W świecie SEO nie ma pewników, których zastosowanie gwarantuje pierwszą pozycję w wyszukiwarkach. Pozycjonowanie to proces złożony i zależny od wielu czynników, które ostatecznie kreują nasze miejsce w rankingu. Ogólne wytyczne w kwestii optymalizacji najszerzej (co nie znaczy, że najdokładniej) opisane są przez Google. Podstawy obecnie stosowanych algorytmów w najpopularniejszych wyszukiwarkach są zbieżne, jednak diabeł tkwi w szczegółach…
Prezentowane poniżej porównanie wyszukiwarek powstało na postawie informacji zebranych z wielu różnych źródeł, jak: blogi eksperckie z branży SEO opisujące testy i doświadczenia ich autorów, oficjalne wytyczne wyszukiwarek publikowane w Sieci oraz nasze własne obserwacje z projektów, nad którymi pracujemy w zakresie SEO. Dane te najczęściej się pokrywały tworząc w miarę spójny obraz tego, jakie czynniki i w jakich proporcjach są dla poszczególnych wyszukiwarek ważne, a które nie…


Odnośniki do wybranych źródeł

Eight tips for understanding Baidu SEO
SEO for Bing
Google + Bing Confirm that Twitter/Facebook Influence SEO
10 lessons of Yandex SEO
Search Engine Optimization (SEO) - Webmasters / Site owners Help
Matt Cutts: Gadgets, Google and SEO
Chinese Baidu: Search Engine Optimization (SEO) in China
Yandex SEO introduction

Nie zapominajmy przy tym, że zaprezentowane tu porównanie wyszukiwarek jest aktualne na chwilę obecną i trzeba liczyć się z tym, że np. za kilka miesięcy sytuacja ulegnie zmianie. Wyszukiwarki ciągle modyfikują swoje algorytmy, w związku z tym najlepszym sposobem na osiągnięcie wysokiej pozycji jest śledzenie obecnych trendów i własne testy w celu wychwycenia wszelkich niuansów, które zapewnią nam sukces w wyszukiwarkach. Tylko jedna prawda pozostaje wciąż niezmienna - "content is king" i tego możemy się trzymać zawsze…

SEO GOOGLE YANDEX BING / YAHOO BAIDU
METATAGI: DESCRIPTION, TITLE, KEYWORDS Title: ciągle ma duże znaczenie. Najwyraźniej to widać dla podstron z obszaru "long tail", gdzie frazy kluczowe są umieszczone w tytule.
Description: ma znaczenie tylko marketingowe, jako opis strony pojawiający się czasami w wynikach wyszukiwania.
Keywords: nie ma znaczenia.
Title: ma największe znaczenie.
Description: ma znaczenie, ale mniejsze niż tytuł strony.
Keywords: prawdopodobnie nie ma znaczenia
Title: ma największe znaczenie. Istotna jest jego unikalność dla poszczególnych stron serwisu.
Description: ma znaczenie. Istotna jest jego unikalność, jak w przypadku tytułu strony.
Keywords: nie ma znaczenia.
Wszystkie trzy tagi mają znaczenie w SEO.
ROLA TAGÓW Hx, ALT OBRAZKÓW, TITLE LINKÓW Nagłówek H1 jest mało istotny. Opis grafik (alt) ma podobne znaczenie dla linku co tekst odnośnika (anchor text); atrybut title dla linku jest bardziej informacyjny, ale może mieć również znaczenie w SEO. Istotne w procesie optymalizacji zwłaszcza nagłówki H1, H2, H3 oraz atrybut alt dla grafik. Jak Yandex. Jak Yandex.
WIEK DOMENY Duży nacisk na ten parametr, zwłaszcza w pierwszych kilkunastu miesiącach istnienia domeny. Dla starszych domen szybciej można uzyskać wysokie pozycje na konkurencyjne frazy. Dla domen kilkuletnich, Google nie stosuje zbytniego różnicowania. Nowe domeny przy nieumiejętnym pozycjonowaniu łatwiej wpadają w filtr "sandbox", który nakładany jest na okres od kilku do kilkunastu miesięcy. Starsza domena sprzyja osiąganiu wyższych pozycji i wzrostowi zaufania. Starsza domena sprzyja osiąganiu wyższych pozycji i wzrostowi zaufania. Jest to czynnik ważniejszy niż dla Google. Nie jest to bardzo istotny czynnik.
LINKI PRZYCHODZĄCE Liczy się jakość linków przychodzących, tj. linki z zaufanych stron powiązanych tematycznie, kluczowy jest anchor text odnośnika oraz otoczenie go tekstem i lokalizacja na stronie. Podobnie jak w Google. Dodatkowo, cenne są linki z domen z rozszerzeniem .ru oraz z wszelkich stron hostowanych w Rosji, a także o wysokim Quotation Index (QI). Podobnie jak w Google. Liczy się ilość. Jakość i powiązanie tematyczne nie jest istotne. Linki ze stron w języku chińskim mają większą moc, niż te w innych językach.
LINKI WYCHODZĄCE Im więcej linków wychodzących, tym z większą liczbą stron dana strona dzieli swój PageRank. Warto jednak linkować do uznanych stron powiązanych tematycznie. Linkowanie do stron spamerskich czy niewiadomego pochodzenia, może zostać ukarane spadkiem pozycji czy TrustRanku. Spadek PageRank'u nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony w SERP'ach i ma małe znaczenie. Linki wychodzące ze strony obniżają wartość współczynnika Thematic Index of Citing (TIC) dla strony, przez co - pośrednio - mogą mieć mały wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Linkowanie w niewielkiej ilości do stron cieszących się autorytetem i powiązanych tematycznie nie wpłynie negatywnie na rankingi, a nawet może mieć mały efekt pozytywny. Linkowanie do dobrych stron nie będzie mieć negatywnych konsekwencji.
SOCIAL MEDIA Ma znaczenie, Google potwierdza, iż bierze pod uwagę sygnały z Social Media przy tworzeniu rankingu wyników wyszukiwania. Ma znaczenie, w szczególności sygnały z rosyjskich serwisów społecznościowych. Podobnie jak Google. Nie ma znaczenia
GĘSTOŚĆ SŁÓW KLUCZOWYCH Optymalna wartość jest inna dla każdego słowa (frazy) i nie można podać wartości uniwersalnej. Jak Google. Jak Google. Jak Google.
ANCHOR TEXT LINKÓW WEWNĘTRZNYCH Ma duże znaczenie. Ma znaczenie. Ma duże znaczenie, zwłaszcza, jeśli mamy strukturę drzewiastą strony (dobrze, aby kategorie i podkategorie miały słowa kluczowe w tekście odnośnika). Ma większe znaczenie, niż w Google.
WPŁYW MIEJSCA SŁÓW KLUCZOWYCH W KODZIE STRONY NA ICH WAŻNOŚĆ Bardzo ważne. Im bliżej początku kodu strony są słowa kluczowe na których nam zależy, tym mają większą wartość dla Google. Czynnik ten ma znaczenie, ale mniejsze niż w Google. Czynnik ten ma znaczenie, ale mniejsze niż w Google. Nie jest to tak istotne w związku ze słabą kontrolą położenia słów w kodzie strony.
RANKING WAŻNOŚCI STRONY DLA DANEJ WYSZUKIWARKI PageRank w skali 0 - 10. Im wyższa wartość, tym strona ważniejsza w tym rankingu. Zależny jest głównie od ilości i wartości PageRank linków przychodzących. Widoczne aktualizacje następują średnio co kilka miesięcy. Ma pośredni i bardzo minimalny wpływ na pozycję strony. QI albo TIC to yandex'owa wersja google'owego PageRank'u. Zależy głównie od jakości linków przychodzących. Przyjmuje wartości 0 - 160 000. Odświeżanie następuje średnio co 2 miesiące. Brak. Brak.
WŁASNY KATALOG WYSZUKIWARKI I JEGO WPŁYW NA POZYCJĘ STRONY W WYNIKACH WYSZUKIWANIA dmoz.org - link z tego darmowego katalogu jest ważny dla Google tak samo, jak każdy inny link; alternatywnie, czasami pobierany jest z niego opis strony przy wyświetlaniu opisu w wynikach wyszukiwania. yaca.yandex.ru - ma pozytywny wpływ na ranking znajdujących się w nim stron. Brak. hao123.com - ma pozytywny wpływ na ranking znajdujących się w nim stron.
ZGODNOŚĆ ZE STANDARDAMI W3C Nie ma to bezpośredniego wpływu, jednak zgodność z W3C oraz stosowanie CSS i nienadużywanie np. tabel ogranicza ilość kodu na stronie - brak krytycznych błędów pomaga dobrze zrozumieć treść strony przez roboty wyszukiwarek. Brak wpływu. Poprawność w konstrukcji może mieć mały wpływ na indeksację strony. Brak wpływu.
CZĘSTE AKTUALIZACJ STRONY - FRESH CONTENT Google faworyzuje nowe strony / podstrony umieszczając je wyżej w rankingu na pewien niedługi okres. Jest to tzw. fresh site bonus. Ponadto Google zależy na dostarczaniu najświeższych informacji dlatego też najnowsze artykuły z wartościowych serwisów mogą pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jak Google. Ma znaczenie, ale mniejsze, niż w przypadku Google. Nie zaobserwowano.
OBECNOŚĆ SŁOWA KLUCZOWEGO W ADRESIE URL Ma znaczenie, więc warto budować adresy URL w oparciu o słowa kluczowe, na których nam zależy (np. drzewiastą strukturę URL w postaci: http://www.jakasdomena.pl/kategoria/podkategoria/strona). Dobrze, jeśli pożądane słowo kluczowe znajduje się w nazwie domeny. Ma małe znaczenie. Ma większe znaczenie, niż w Google. Ma znaczenie.
MAPA STRONY Pozwala szybciej zaindeksować nowe podstrony. Jak Google. Jak Google. Mapa strony przyjmuje postać Baidu's News Protocol. Różni się to od tradycyjnej sitemapy i przypomina subskrypcję newsów.
JĘZYK Wyszukiwarka wielojęzykowa - język zależny od kraju, który obsługuje. Wersja językowa na stronach, które chcą zajmować dobre miejsce w wynikach wyszukiwania powinna być dopasowana do języka danego kraju. Dominującym językiem jest język rosyjski. Strony w tym języku mają bardzo dużą przewagę nad stronami w innych językach. Yandex posiada zaawansowany system sprawdzający poprawność słownictwa, gramatyki, itd. Jak Google. Aby strona została zaindeksowana, powinna być w standardowym języku chińskim z odpowiednim kodowaniem w metatagach, np. zh-CN.
NAZWA PAJĄKA / BOTA INDEKSUJĄCEGO STRONY Googlebot Yandexbot Bingbot Baiduspider

Opracowanie - Mateusz Kicki, Mateusz Rzetecki
e-mail: lp.knareulb@ikcetezr.m ,lp.knareulb@ikcik.m
http://www.bluerank.pl / http://bluerank.blogspot.com

Dokument w wersji PDF: Porównanie wyszukiwarek pod kątem SEO (stan na październik 2009 r.)
Dokument w wersji PDF: Porównanie wyszukiwarek pod kątem SEO (stan na maj 2012 r.)

Bluerank Sp z o.o. - agencja search engine marketing specjalizująca się w marketingu wyszukiwarek internetowych w Polsce i na świecie. Realizator międzynarodowych projektów z zakresu search engine optimization, a także kampanii SEM na rynku polskim. Członek Interactive Advertising Bureau, międzynarodowego stowarzyszenia zrzeszającego firmy, które wypracowujś standardy biznesowego i reklamowego wykorzystania Internetu, oraz SEMPO - światowej organizacji firm i specjalistów związanych z search engine marketing. Certyfikowany konsultant Google (Google Adwords Qualified Company oraz Google Analytics Authorized Consultant).

do góry